WYCHOWANIE PRZEDSZKOLNE * EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA

____________________________________________________

sobota, 11 maja 2013

Znalezione: "Dąbrowski: Pozwólmy dzieciom myśleć"


Edukacja. Przewodnik Krytyki Politycznej

"Największą przeszkodą w stworzeniu lepszej szkoły jest próżność dorosłych – mówi Mirosław Dąbrowski, matematyk, autor wielu podręczników." [więcej...] 

 

Trzeba pozwolić im [dzieciom] mówić i eksperymentować. Dziecko wszystkiego uczy się, mówiąc ‒ nie tylko języka, także matematyki. Uczy się nie wtedy, kiedy odpowiada na pytania, ale też wtedy, kiedy dyskutuje, gdy coś sobie i innym objaśnia, gdy zadaje pytania, zastanawia się, tłumaczy.(...)

Podczas lekcji matematyki, które obserwuję, czasami pojawia się takie pytanie: „Proszę pani, mam zrobić po szkolnemu, czy mogę po swojemu?”. Moja ulubiona reakcja nauczycielska brzmi: „A gdzie jesteś?”. No i dziecko już wie, że ma zrobić po szkolnemu. Powinniśmy uczyć tego, co przydatne, i na początku edukacji nie jest to trudne, pod warunkiem że przestaniemy dzieci traktować tak infantylnie i uznamy, że to są myślące istoty. Jeśli chodzi o matematykę, jest jeszcze coś niezwykle ważnego. Skupiamy się na produkcie, a nie na procesie.(...)
 
Przeanalizowałem podstawy programowe z edukacji matematycznej z ostatnich 20 lat. Dzieci przychodzą z coraz większą wiedzą, a my coraz mniej od nich oczekujemy. Uczymy coraz to banalniejszych rzeczy. Od trzecioklasistów oczekujemy tego, czym dawniej zajmowały się klasy pierwsze.(...)

Artykuł porywający. Długi, ale nie mogłam się od niego oderwać :) To wspaniała rozmowa o systemie nauczania, który "zabija" naturalne zdolności uczenia się. Co powinniśmy (nauczyciele) zmienić? Co zawiniło? System, metodyka czy podejście do nauczania?... Kolejny argument przemawiający za tym, że szkoła publiczna nie jest jeszcze gotowa na przyjęcie dzisiejszego sześciolatka?...
 A prawda jest nadzwyczaj prosta: szkoła skutecznie się zmieni tylko wtedy, kiedy zmieni się styl pracy nauczycieli, a to wymaga społecznej zgody.

Biblioteczka