WYCHOWANIE PRZEDSZKOLNE * EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA

____________________________________________________

poniedziałek, 7 marca 2016

Patyczki jak bierki

Raz punkty, raz "purkty" (zapis punktacji przed korektą), ale dzieciom grało się tak dobrze, że nie chciały kończyć ;) Przyznawali punktację dowolnie i potem liczyli. Jedni dziesiątkami, inni setkami a nawet tysiącami. Było głośno, chodzili po sali, każdy miał zajęcie. Ja robiłam zdjęcia i słuchałam. Poprawialiśmy błędne wyniki. Do takich zajęć zainspirowało mnie jedno z zadań w elementarzu ;)


Gra w bierki
Bierki to klasyczna gra towarzyska "przy stole" przy której wyćwiczyć można koncentrację, silną wolę, cierpliwość oraz koordynację ruchów. Zasady tej gry są bardzo proste.
Standardowy zestaw bierek składa się z 34 długich patyczków (w zależności od producenta drewnianych lub plastikowych) o różnych kolorach i z różnymi zakończeniami (23 sztuki bierek prostych bez specjalnego zakończenia, 2 sztuki bosaków (bierka z hakiem na końcu), 3 sztuki łopat prostych, 3 sztuki łopat zaostrzonych na końcu, 3 sztuki wideł). Gra przeznaczona jest dla dowolnej ilości graczy, jednak w praktyce najlepiej sprawdza się jeśli grają w nią naraz maksymalnie cztery osoby. Osoba która rozpoczyna grę (wybrana w sposób losowy) trzyma bierki w dłoni, opierając je dolnym końcem o równe podłoże (najlepiej stół). Otwierając dłoń rozsypuje bierki bezładnie na stole. Następnie powinien zebrać ze stołu jak największa ilość bierek tak aby nie poruszyć innych leżących na stole. Tzn gracz decyduje którą bierkę chce zebrać i za pomocą dłoni oraz innych zebranych wcześniej bierek musi w taki sposób podnieść wybraną bierkę aby nie poruszyć pozostałych leżących na stole. Jeśli któraś z leżących na stole bierek drgnie kolejka zbierania przechodzi na następnego gracza.

Po zebraniu wszystkich bierek ze stołu każdy z graczy zlicza punkty za zebrane bierki wg poniższej punktacji:
bierka prosta: 1 pkt.
bosak: 5 pkt.
łopata prosta: 10 pkt.
łopata ostra: 15 pkt.
widły: 20 pkt.

W przypadku zakupu bierek drewnianych nie mają one specjalnych zakończeń tylko różne kolory, wtedy punktację należy odpowiednio przypisać danym kolorom bierek.
Graliśmy zwyczajnymi patyczkami jak bierkami drewnianymi. Różnica polegała na tym, że nie narzucałam punktacji. Uczniowie sami opracowali zasady w oparciu o prawdziwą grę. Serdecznie polecam :)

Biblioteczka