WYCHOWANIE PRZEDSZKOLNE * EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA

____________________________________________________

środa, 13 kwietnia 2016

Listów radosne pisanie. Piszemy tradycyjne listy

W grupie Superbelfrów MINI niektóre nauczycielki wpadły na pomysł Napiszmy do siebie listy. Właściwie nie tyle nauczycielki, co uczniowie naszych klas. Pojawiały się kolejne wpisy Ja jestem chętna. I ja też. W taki oto sposób dołączyłam do koleżanek i powstał MiniProjekt listowy :)

Dobrałyśmy się według liczebności klas. Moi uczniowie rozpoczęli. Wylosowali karteczki z imionami dzieci z klasy drugiej, której wychowawczynią jest Anna Barczak w Ostrowie Wielkopolskim. Na początku bez emocji. Pisanie listu? Ale jak? Tak na kartce do kogoś? Ale ja go/jej nie znam... A co to jest papeteria?...

Tak. To smutne. Tradycja pisania listów umiera :( Rodzice moich dzieci mieli problem z zakupieniem papeterii, ponieważ nikt już o nią nie pyta. A przecież pisanie listu, adresowanie koperty i oczekiwanie na odpowiedź jest takie magiczne...

Poczta elektroniczna niestety często traktowana jest jak zwyczajny komunikator. Pamiętamy, że obowiązują tu podobne zasady, jak przy pisaniu tradycyjnych listów?...

Cel MiniProjektu listowego
  • edukacyjny: poznanie/utrwalenie zasad pisania listów ze szczególnym uwzględnieniem zwrotów grzecznościowych oraz rozwijanie umiejętności tworzenia dłuższych wypowiedzi pisemnych z zachowaniem poznanych zasad ortograficznych, doskonalenie estetyki pisma odręcznego, pisanie listów elektronicznych (wykorzystanie nowoczesnych technologii w edukacji)
  • społeczny: wyrażanie szacunku wobec drugiej osoby w piśmie, zawieranie i pogłębianie znajomości
Jak piszemy tradycyjne listy?
  1. Ręcznie pisane listy dużo mówią o nadawcy. Można na ich podstawie próbować wyrobić sobie opinię o autorze. Dlatego powinniśmy przyłożyć się, bo list pisany przez nas jest naszą wizytówką.
  2. List musi być dobrze przemyślany. Jeśli masz problem z ortografią i interpunkcją, powinieneś zapisać „na brudno” całą treść listu i sprawdzić jej poprawność przed zapisaniem „na czysto”.
  3. Struktura listu:
    • List zaczynamy od podania w prawym górnym rogu miejsca i daty jego spisania. Miesiąc w dacie należy podać słownie.
    • Parę linijek pod datą wstawiamy zwrot do adresata. Zaczynamy listy od wołacza: „Droga Ciociu”, „Najmilsza Gosiu”, „Szanowni Państwo” itp. Zwroty typu „Dzień dobry”, „Witam”, „Hej!” czy nawet imię adresata w mianowniku są błędami.
    • Po wołaczu stosujemy wykrzyknik (przecinek w bardziej oficjalnych listach). Po przerwie zaczynamy od nowego akapitu, od wielkiej litery (jeśli wcześniej był wykrzyknik). Powyższe dwie zasady odróżniają listy pisane ręcznie od e-maili.
    • Dalej następuje główna treść listu, o której piszę poniżej. Na końcu należy pozdrowić adresata i podpisać się imieniem i nazwiskiem.
    • Wszystkie zwroty do adresata piszemy wielką literą.
  4. Treść listu powinna zawierać wstęp (np. podziękowanie za poprzedni list), rozwinięcie (informacja, problem, prośbę) i zakończenie (parę słów, aby pozostawić dobre wrażenie).
  5. Na koniec należy udać się na pocztę, wybrać odpowiedni znaczek i wrzucić list do skrzynki. Zacznie się wówczas ten niecierpliwy okres oczekiwania na odpowiedź. Odpisywać należy w przeciągu tygodnia, najwyżej dwóch. Powyżej tej granicy trzeba przy pierwszej okazji przeprosić korespondenta za zwłokę.
Nasze pierwsze listy nie będą doskonałe, ale przecież po to piszemy, aby każdy następny był lepszy :)


Kiedy ostatnio mieliśmy okazję czytać tradycyjny list? Ja kilka lat temu. Poczty elektronicznej używam często. Ten projekt odświeży również moją wiedzę. Jeszcze nie wiem, kogo zaskoczę napisanym pięknie listem ;))

Biblioteczka