poniedziałek, 9 września 2024

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne i szachy.

Co dzisiaj podobało się na zajęciach ZKK?... Wyciągnęłam duże drewniane pudełko. Szachy! Zaproponowałam poszukiwanie matematyki w tej grze. Uczniowie wymyślali:
  • Na planszy są liczby od 1 do 8.
  • Na planszy są litery od A do H.
  • Na planszy jest wiele kwadratów.
  • Są różne figurki większe i mniejsze.

Dorzuciłam do tego troszeczkę od siebie...
  • Zaczęliśmy od zbiorów i podzbiorów. Nazywaliśmy, przeliczaliśmy elementy, porównywaliśmy liczebność. 
  • Przeszliśmy do przypomnienia sobie, co to jest oś symetrii. Znaleźliśmy poziomą, według której ustawialiśmy figury. Każdy mój ruch uczeń odwzorował po swojej stronie w lustrzanym odbiciu. Znaleźliśmy pionową oś, która rozdzieliła króla i królową. 
  • Zajęliśmy się planszą... Było liczenie pól białych i czarnych. Liczyliśmy ilość kwadratów, które zawierały w sobie dokładnie 4 pola. Jako ćwiczenie grafomotoryczne - kolorowanie parkietażu (kratownica).
  • Omówiliśmy poruszanie się figur i pionków - ćwiczenie koordynacji wzrokowo ruchowej i orientacji przestrzennej.
  • Podawaliśmy współrzędne ustawienia figur - kodowanie.
  • Wreszcie sama gra, czyli strategia. Rozwijanie logicznego myślenia z uśmiechem i przyjmowanie ewentualnej porażki. Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych.
Tak spędziliśmy radośnie dzisiejsze zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. :)