My w klasie mamy dwie plastikowe wagi szalkowe. Jedna ma kilkanaście odważników o takiej samej wadze. Druga ma odważniki o różnej wadze.
Pierwszą wagę wykorzystałam do rozmowy o tym, co to znaczy równowaga. Uczniowie zauważyli, że waga jest w równowadze, gdy po jednej stronie w szalce jest tyle samo odważników, co po drugiej. Uznałam ten fakt za doskonałą okazję do następujących ćwiczeń:
Druga waga cieszyła się większym zainteresowaniem ;) Uczniowie zauważyli, że mamy odważniki metalowe różnej wielkości i plastikowe różnej grubości.
Zapytałam: Co waszym zdaniem więcej waży metal czy plastik? Uczniowie doszli do wniosku, że metal waży więcej niż plastik.
To zdumienie, gdy na jednej szali postawiłam metalowy odważnik 5 g, na drugiej plastikowy 5 g, a waga wskazała równowagę ;D
Następnie ustawiałam różne odważniki, a dzieci metodą prób i błędów (niektóre przeliczały) same ustalały równowagę. Kolejne ćwiczenie przeniosłam na tablicę:
Wprowadziłam jednostki miary wagi gramy, kilogramy. Wyjaśniłam, dlaczego musimy pamiętać o zapisaniu jednostek miary obok cyfry. Oczywiście tę wiedzę będziemy utrwalać :)
Ułożyłam zadanie.
Biorę do ręki odważniki: pierwszy waży 2 g, drugi waży 2 g, trzeci waży 1 g. Ile razem ważą wszystkie odważniki?
Odpowiedź niektórych uczniów brzmiała 3. Sprawdziliśmy wynik na wadze. Okazało się, że nie chodziło o ilość odważników, ale o to ile ważą one w sumie. Szybko wynik został poprawiony na 5 g ;)
Podczas przerwy uczniowie mieli okazję samodzielnie ważyć na naszych wagach.