piątek, 14 listopada 2014

Liczymy z wagą

Nasze zabawy w liczenie z wagą trwają. Zaczęliśmy od wyjaśnienia sobie do czego służy waga. Zgodnie doszliśmy do wniosku, że waga służy do ważenia różnych rzeczy i są różne wagi.

My w klasie mamy dwie plastikowe wagi szalkowe. Jedna ma kilkanaście odważników o takiej samej wadze. Druga ma odważniki o różnej wadze.


Pierwszą wagę wykorzystałam do rozmowy o tym, co to znaczy równowaga. Uczniowie zauważyli, że waga jest w równowadze, gdy po jednej stronie w szalce jest tyle samo odważników, co po drugiej. Uznałam ten fakt za doskonałą okazję do następujących ćwiczeń:


Druga waga cieszyła się większym zainteresowaniem ;) Uczniowie zauważyli, że mamy odważniki metalowe różnej wielkości i plastikowe różnej grubości.
Zapytałam: Co waszym zdaniem więcej waży metal czy plastik? Uczniowie doszli do wniosku, że metal waży więcej niż plastik.

To zdumienie, gdy na jednej szali postawiłam metalowy odważnik 5 g, na drugiej plastikowy 5 g, a waga wskazała równowagę ;D


Następnie ustawiałam różne odważniki, a dzieci metodą prób i błędów (niektóre przeliczały) same ustalały równowagę. Kolejne ćwiczenie przeniosłam na tablicę:


Wprowadziłam jednostki miary wagi gramykilogramy. Wyjaśniłam, dlaczego musimy pamiętać o zapisaniu jednostek miary obok cyfry. Oczywiście tę wiedzę będziemy utrwalać :)


Ułożyłam zadanie.
Biorę do ręki odważniki: pierwszy waży 2 g, drugi waży 2 g, trzeci waży 1 g. Ile razem ważą wszystkie odważniki? 
Odpowiedź niektórych uczniów brzmiała 3. Sprawdziliśmy wynik na wadze. Okazało się, że nie chodziło o ilość odważników, ale o to ile ważą one w sumie. Szybko wynik został poprawiony na 5 g ;)

Podczas przerwy uczniowie mieli okazję samodzielnie ważyć na naszych wagach.